کتاب گویا (روان خوانی سوم)
کتاب گویا (روان خوانی چهارم)
قند موجود در خوراکی ها
کتاب هدیه های آسمان پایه های ابتدایی
کتاب گویا (روان خوانی پنجم)
پاکت کادویی
هندسه و دانش آموزان ابتدایی
هر کس هندسه نمی داند وارد نشود(هندسه و دانش آموزان ابتدایی)
استانداردهای جبر دوم
کتاب معلم فارسی اول
ارزشیابی توصیفی پایه اول ،دوم، سوم
ورزش پایه دوم
با هم بخوانیم پایه اول و دوم
اسلاید های ریاضی سال دوم
اسلاید های مناسب جهت آموزش بهتر ریاضی سال دوم ابتدایی
![]() | آماده سازي براي كاشي كاري |
![]() | كاشيكاري |
![]() | تقارن چهارقسمتي |
![]() | هر كس براي شمارش روشي دارد. |
![]() | آمار و سر شماري برگرفته از سایت ریاضی با تشکر از همکاران گرامی |
بوي ماه مدرسه

مدرسه حاصل تلاش نهایی بشر برای آموختن رسمی و یکی از اجزای بقای تعلیم و تربیت تعریف شده است. به یک تعبیر عمومی میتوان گفت «مدرسه» خانه دوم همه کودکان و فراگیرانی بوده که میخواستند بیشتر از حد آموزههای درون خانه خود بیاموزند.
نمايشگر لمسي براي آموزش
علوم تجربي پنجم ابتدايي -بخش اول
علوم تجربي پنجم ابتدايي
بخش اول - ساختمان مواد
1- مانند دانشمندان فكر كنيد :
در سال هاي پيش آموختيد كه "مشاهده كنيد". يعني مشاهده كردن يك راه يادگيري است. مشاهده يعني استفاده از اندام هاي مختلف بدن .
2- بپرسيد :
تحقيقات علمي معمولاً با چيزهايي شروع مي شوند كه درباره آنها اطمينان
كافي نداريد. در اين مواقع پرسش هايي به ذهن شما مي رسد كه واقعاً مايليد
به آنها جواب دهيد.
تصوير سازي با اشكال هندسي
تصوير سازي با اشكال هندسي
روش کار :
طرح جام ، طرح پنجره طرح موشک ، طرح آدم
1- تعدادي از شکل هاي هندسي خود را روي يک ورقه سفيد کاغذ, طوري کنار هم قرار
دهيد تا با آنها يک تصوير ساخته شود. ( مي توانيد به تصوير هاي کتاب نگاه کنيد. )
2- دور تصويري را که ساخته ايد, با مداد خط بکشيد.
3- مي توانيد تصوير آماده شده را با رنگ مشکي رنگ آميزي کنيد.
4- شما مي توانيد تصويرهايي را که ساخته ايد. با رنگ هاي مختلف نيز رنگ آميزي کنيد.

علوم چهارم ابتدايي-بخش اول
علوم چهارم ابتدايي
بخش اول - ساختمان بدن موجودات زنده
موجودات زنده با موجودات غير زنده متفاوتند. آجر، صندلي و كتاب جزء موجودات غير زنده و پروانه، درخت و گنجشك جزء موجودات زنده هستند. رشد، حركت و توليد مثل از مهم ترين تفاوت هاي موجودات زنده و غير زنده مي باشد.
سلول چيست؟
بدن ما و همه موجودات زنده از واحدهاي بسيار كوچكي به نام سلول ساخته شده است. سلول واحد ساختماني بدن است.
ساختمان سلول: براي ديدن سلول به دليل كوچك بودن آن، بايد از وسيله اي به
نام ميكروسكوپ استفاده كنيم. با ميكروسكوپ مي توان همه چيز را بيشتر از
1000 برابر بزرگ كرد.
هر سلول 3 بخش دارد:
1- پوسته
2- سيتوپلاسم
3- هسته
پوسته مانند پوششي در اطراف سلول كشيده شده است. سيتوپلاسم، مايع غليظي
است كه تمام سلول را پر مي كند. يك هسته كوچك نيز در داخل سيتوپلاسم است.
شكل و اندازه سلول ها با هم متفاوت است.
در ساختمان برگ سه نوع سلول
مشاهده مي كنيم كه هر يك كار معيني انجام مي دهند. سلول ها از غذايي كه
وارد آنها مي شود استفاده مي كنند و در صورت آسيب ديدن آنها تقسيم مي شوند
و سلول جديدي را به وجود مي آورند و اين كار تا پايان عمر ادامه دارد.
سلول ها كار هاي مختلفي انجام مي دهند. مثلاً سلول عصب (انتقال پيام) سلول
استخوان (استحكام) سلول ماهيچه(حركت) و سلول روده (جذب) غذا را به عهده
دارند.
شباهت هاي سلول ها:
1- همه سلول ها سه بخش اصلي (پوسته،هسته، سيتوپلاسم) دارند.
2- همه سلول ها رشد مي كنند.
3- همه سلول ها تقسيم مي شوند.
در برگ دونوع سلول وجود دارد:
1- روي برگ از سلول هاي نازك و پهن تشكيل شده
2- در درون برگ سلول هاي مستطيلي كه سبزينه دارند وجود دارد.
پرسش هاي بخش 1
1- كداميك از موارد زير در بدن تمام موجودات زنده وجود دارد؟
استخوان
ماهيچه
سلول
پوست
2- رشد بدن انسان به سبب چيست؟
ورزش كردن
استراحت كردن
تقسيم سلول ها
كش آمدن سلول ها
3- پوششي كه در اطراف سلول ها وجود دارد چه ناميده مي شود؟
استخوان
پوسته
سيتوپلاسم
هسته
4- ساختمان بدن كدام موجود زير از تعداد سلول بيشتري تشكيل شده است؟
شتر
پلنگ
خروس
مورچه
5- مايع غليظي كه سلول را فرا گرفته است چه نام دارد؟
پوسته
سيتوپلاسم
ماده سلولي
هسته
6- هسته ي كداميك از سلول هاي زير نسبت به سلول هاي ديگر كوچك تر است؟
سلول استخوان
سلول عصب
سلول ماهيچه
سلول روده
سوالات تشريحي
1- مراحل رشد و تقسيم سلول را به ترتیب بگویید.
2- چه تفاوت ها و چه شباهت هايي در بين سلول هاي مختلف بدن انسان ديده مي شود؟
همه سلو ل ها از نظر رشد، تقسيم سلول و احتياج به غذا شبيه هم هستند. ولي
تفاوت آنها در شكل، اندازه و نوع كاري است كه انجام مي دهند.
3- چهار نمونه از سلول هاي بدن را نام ببريد و وظيفه هر يك را بنويسيد؟
سلول عصب (انتقال پيام) - سلول روده (جذب غذا) - سلول ماهيچه (حركت) - سلول شش (جذب اكسيژن)
4- سلول گياهي با سلول جانوري چه تفاوتي دارد؟
سلول گياهي دو پوسته دارد به همين دليل محكم تر از سلول هاي جانوري است.
5- سلول ها چگونه زياد مي شوند؟
تقسيم سلولي
6- سلول از چه قسمت هايي تشكيل يافته است؟
پوسته،سيتوپلاسم، هسته
7- كدام عمل در مورد بيشتر سلول ها تا آخر عمر صورت مي گيرد؟
تقسيم شدن
شناخت محيط، بالا، پايين، چپ، راست
بخش يك - شناخت محيط، بالا، پايين، چپ، راست
تمرين بخش اول
بخش دوم - خط باز و بسته
|
||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
جدول پيشنهادي دروس اول ابتدايي
فنون ایجاد انگیزه
فنون ایجاد انگیزه در دانش آموزان

انگیزه چیست؟
انگیزه حالت مشخصی است که سبب ایجاد رفتاری معین می شود. انگیزه های روانی به طور عمده تحت تأثیر اجتماع خاصی قرار دارند که شخص در آن رشد کرده است.
تعریف انگیزش:
انگیزش به علت یا چرایی رفتار اشاره دارد، روان شناسان مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشد و به آن جهت می دهند.
نشاط در مدرسه
چگونگی ایجاد نشاط در مدرسه

یکی از دغدغه های مسئولین مدرسه در طی سال تحصیلی، ایجاد نشاط در مدرسه بین دانش آموزان است. ایجاد شور و شعف خود به خود به وجود نمی آید، بلکه برای ایجاد آن در مدرسه یک سری ابزار و لوازم و امکانات لازم داریم. مدیر مدرسه می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و استفاده بهینه از امکانات موجود، با ایجاد یک محیط آموزشی با نشاط، توانایی یادگیری و انگیزه دانش آموزان را افزایش دهد. در زیر پیشنهاداتی از سوی دانش آموزان مدارس مختلف ارائه شده است که می تواند ایده های جدیدی را به مدیران و مسئولین مدرسه و معلمان پرورشی ارائه دهد.
جدول زمان بندی دروس
جدول زمان بندی دروس برای تمامی پایه های ابتدایی
جدول زمان بندی دروس بیشتر مورد توجه دانشجو معلمان ومعلمان تازه کار می باشد. مضطرب بودن به خاطر عدم داشتن یک زمانبندی برای تدریس یکی از نگرانی های این افراد در طول سال تحصیلی است. در این بخش سعی شده است جداولی مدون تهییه گردد تا مورد استفاده این دسته عزیزان قرار گیرد.
نکته ی بسیار مهم این است که جداول زمان بندی ارائه شده پیشنهادی است و آموزگاران محترم می توانند آن را با توجه به شرایط خاص کلاس تغییر دهند.
عوامل مخل تدریس
عوامل مخل تدریس

اشاره
تاکنون پژوهش های بی شماری در زمینه ی فعالیت های آموزشی اثربخش در کلاس درس انجام شده است. به طوری که نتایج این پژوهش ها رهنمودهای مفیدی را برای بهبود فعالیت های معلم در کلاس درس به همراه داشته است. بر این اساس در این مقاله، به ده اشتباهی پرداخته شده است که معلمان در کلاس درس باید از آن ها دوری کنند.
معلمان همواره می خواهند در کلاس نقش مثبتی داشته باشند و اگر مراقب نباشند، نمی توانند این مأموریت خطیر را به خوبی به انجام برسانند. آیا تاکنون به عوامل زیر که مخل تدریس هستند، توجه کرده اید؟
توصیه های تدریس موفق
توصيه هايي براي داشتن يک تدريس موفق و رضايت بخش
1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنيم.
2- اخلاص در عمل تدريس و تقوا را رعايت کنيم.
3- زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيم تا با کمي يا زيادي وقت مواجه نشويم.
4- وقت کلاس را به مطالب بيهوده و کم فايده صرف نکنيم.
مکعب روبیک
مکعب روبیک
مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمهساز و پروفسور معماری مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مکعب روبیک سه مدل دارد یکی ۲×۲×۲ (روبیک جیبی)، یکی ۳×۳×۳ (انتقام روبیک) و دیگری ۵×۵×۵ (روبیک پرفسورها).
مکعب روبیک
مکعب روبیک (Rubik’s Cube) یک پازل مکانیکی که در سال ۱۹۷۴ توسط ارنو روبیک مجسمه ساز و پرفسور معماری در کشور مجارستان اختراع شد.
مکعب روبیک در چهار نوع مختلف وجود دارد: ۲×۲×۲ که به مکعب جیبی معروف است، ۳×۳×۳ رایجترین مکعب روبیک، ۴×۴×۴ که به انتقام روبیک معروف است، و در آخر نوع ۵×۵×۵ یا مکعب حرفهای. نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح میشوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال میکند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشاندهاست، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و میتوان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است.
طرز کار
اندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر ۵٫۷۱۵ سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعبها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش میدهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان میدهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان میدهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان میدهد، بدینگونهاست که هیچگاه زاویهای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.
در مکعب معمولی (۳×۳×۳) روبیک امکان وجود (۸! × ۳۸−۱) × (۱۲! × ۲۱۲−۱)/۲ یا ۴۳٬۲۵۲٬۰۰۳٬۲۷۴٬۴۸۹٬۸۵۶٬۰۰۰ حالت متفاوت وجود دارد!!!
آمار و ارقام زیادی در مورد این مکعب وجود دارد حتی رکوردهای متفاوت با حالتهای متفاوت که نشان از محبوبیت آن دارد!
مخترع عدد اعشاري
مخترع اعداد دهدهی(اعشاری) کیست ؟ تا پیش از اختراع عددهای دهدهی ، هر واحد را به شصت قسمت برابر تقسیم می کردند و در صورت لزوم ، هر یک از آنها را نیز به شصت قسمت کوچکتر تقسیم می کردند و همین طور ادامه می دادند مانند تقسیم هر ساعت به شصت دقیقه و هر دقیقه به شصت ثانیه . انجام این محاسبات با این عددها کار بسیار مشکلی بود ، اما حدود 600 سال پیش یک دانشمند این مشکل را برای همیشه حل کرد ، او هر قسمت را به جای تقسیم به شصت به ده قسمت تقسیم کرد. این ریاضیدان برای اولین بار از عدد دهدهی اختراعی خود ، برای نوشتن عدد پی استفاده کرد. او عدد پی را به کمک 850360368 ضلعی منتظم تا هفده رقم اعشار محاسبه کرد. تا دویست سال پیش ، اعداد اعشاری را به صورت های مختلفی می نوشتند برای مثال به صورتهای 75/4 یا (75) 4 یا 75| 4 . آیا مخترع عددهای دهدهی را می شناسید ؟ بله ، او کسی نبود جز ریاضیدان و ستاره شناس برجسته ایرانی «غیاث الدین جمشید کاشانی» او در بین دانشمندان به «کاشی» معروف بوده است.
تست هندسی

شماکدام یک از اشکال هندسی را دوست دارید؟
مربع،مستطیل،مثلث،دایره،منحنی 




























برترین صدقه ها این است که انسان علمی را بیاموزد و آن را به برادر دینی خود یاد دهد.پیامبر اعظم (ص)